mandag 12. mars 2012

Info. kompetanse-Netvibes

RSS-feeds er når du f.eks. finner en side du liker og har lyst til å følge med på oppdateringene trykker du på RSS knappen. Når siden oppdateres vises det på netvibes kontoen din. Dersom du har mange sider du liker, logger du deg bare inn på Netvibes og får tilgang til alle oppdateringene på et klikk, i stede for å titte innom alle sidene.

Nå som internett blir brukt til så masse har fler og fler behov for å samle alt på en plass. Nyheter, blogginnlegg, kalender, mail, facebook osv. Netvibes er nettbasert og er et sted hvor du kan gjøre nettopp det. Her kan du legge til RSS-feeds på ganske mye og samle det på en oversiktlig plass. Her kan du flytte på de ulike vinduene slik at du får et "skrivebord" som passer akkurat deg og dine interesser. Det er også på norsk, så lett å forstå og super enkelt å sette seg inn i. En 5 stegs veileder hjelper deg på vei.

Netvibes virker for meg en genial ide. Det forenkler all informasjonen og holder deg lett oppdatert om nyheter, blogginnlegg og oppdateringer. Du slipper å søke opp en og en side hver gang. På skriveborde ditt kommer det opp oppdatering fra alle sidene slik at du kan klikke deg til de som interesserer deg. Kommer du over en interessant side som du kunne tenke deg å følge, så er det bare å bruk rss knappen eller kopiere siden.

Jeg ser for meg at dette kan være et godt verktøy til elever som fylger med på det meste, eller travle mennesker som alltid må holde seg oppdatert. For meg blir det litt mye, siden jeg da ikke har så mange kontoer og ikke trenger å oppdatere meg om så masse. Internett er for det meste et tidsfordriv, ikke noe jeg trenger å skvise inn blant alle de andre tingene jeg gjør. Men jeg tenker det blir godt å ha når man blir småbarnsmor og bare har tid til små svippturer innom for å sjekke mail og sånt.

Jeg liker heller ikke tanke på å samle alt på en plass. Jeg liker ikke å koble alle program mot hverandre, på den måten blir det jo enklere å følge med på hva jeg gjør, men også å hacke meg. Har du blitt hacket på et sånt sted for de tilgang til ganske masse på en gang. Hva du liker, email, sosiale nettsteder, hvor du bor osv.

Men jeg liker opplegget på netvibes, det var veldig enkelt å bruke og jeg kan se for meg at dette kunne blitt brukt for å holde meg oppdatert på ting som kan brukes i undervisning. For eksempel nyheter i samfunnsfag, været i naturfag og viktige astronomiske hendelser. Det er viktig som lærere å holde seg oppdatert om hva som skjer og hva ungdommene interesserer seg for. Dette kan være et godt verktøy for nettopp det.

3 kommentarer:

  1. Bra innlegg Michelle.
    Du forklarar fint om Netvibes, men kunne kanskje forklart kort kva RSS er, og kva det går ut på. I og med at dette er ganske lite utbredt (føler eg), så kunne det vore greit å fått ei lita innføring i RSS:

    Eg likar at du set fokus på det at ein kanskje er meir utsett for hacking gjennom ein slik RSS-lesar. Det hadde vore interessant å finne ut meir om.

    SvarSlett
  2. Dette var et innlegg som ga god informasjon om hva Netvibes er for noe og hva det kan brukes til. Med et slikt verktøy vil en lærer kunne samle sammen gode nettsider for bruk i undervisningen. På denne måten kan læreren selv holde seg oppdatert å få gode ideer til egen undervisning. I tillegg kan læreren lage til en samling av nettsteder som elevene kan bruke for å finne informasjon på internett. Dette vil da kreve mindre av elevenes informasjonskompetanse, hvis læreren har funnet fram til gode nettressurser.

    Du peker på både positive og negative sider ved verktøyet. Dette med hacking kan kanskje være relevant å tenke over når man tar i bruk en RSS-leser. Å tenke over sikkerhet når man tar i bruk internett er viktig både hjemme og på en skole.

    SvarSlett
  3. Du forteller kort og greit hva Netvibes er, men kunne nok innledet med RSS og hva det er først. Du skriver at det ikke er noe du personlig har så mye bruk for nå, men at du kan se for deg at det kan forandres når du får mindre tid på internett (småbarnsmor). Ettersom du mest sansynlig skal bli, eller er lærer siden du tar DKL,kunne du kanskje sett for deg litt flere eksempler i forhold til bruk i skole og undervisningssammenheng? Når en klasse skal jobbe med et prosjekt er dette for eksempel en fin måte å følge elevenes fagblogger underveis og dele kilder og relevante nettsider med hverandre.
    Jeg har ikke tenkt over faren med hackere, men dette er kanskje en reel fare man burde tenke over. Skulle ønske du kunne vise til en form for kilde når du skriver om dette.

    SvarSlett