torsdag 17. november 2011

Regneark

Jeg har hatt litt erfaring med det selv. Både som elev i skolen på VGS, men også i matte på lærarutdanninga. Mine erfaringer er at excel krever at du setter det godt inn i det for å utnytte det best.
 Liste over fag der rekneark bli mest brukt. Mest brukt først.

Matte: blir brukt en del, mye som blir tidsmessig kortere ved bruk av regneark
Naturfag: Blir brukt til å notere resultat i forsøk, og man kan se hvordan det utvikler seg
Norsk: Planlegging av turer, tidslinjer, diagrammer, undersøkelser osv
Samfunnsfag: Har blitt brukt, masse tall i samfunnsfag
RLE: kunne blitt brukt til tidslinjer, men få timer i uka gjør at man har lite tid
Kunst og handverk: Mest fokusert på å praktisere praktisk. Her kan man regne utgifter, regne ut hvor mye farge man må blandet eller målestokk.
Heimkunnskap: har ikke opplevd at det har blitt brukt regneark der men kan brukes til å regne ut oppskrifter, handlelister osv
Musikk: Mest fokus på utøve musikk og teori om musikk. Kunne blitt brukt til. f.eks tidslinjer, rekne noter
Gym: ikke brukt i grunnskolen, mest fokusert på å være i aktivitet. Men det kan brukes i f. eks. med pulsklokker som er populært nå for tiden. Da kan man legge det i regneark og bruke diagram til å sjå framgang i resultat og helse. Samme som Teoretiske fag har prøver for å se fremgang.

Tror teoretiske fag har lettere for å bruke rekneark. Spesielt i matte, for det er jo tilrettelagt. Tenke mer det er lærere som ikke vet om potensialet til rekneark og derfor blir det ikke brukt i andre timer. Men jeg tror også at noen av grunnene kan være at det tar tid med å slå på pc, komme seg på datarom, tid å organisere osv. Men jeg tror at i f.eks. Gym så kan det være et veldig godt verktøy til å visualisere hva man jobber mot og hvilke mål man når.

4 kommentarer:

  1. Fint innlegg Michelle.
    Du skriv at i Gym (Kroppsøving) blir ikkje rekneark brukt og at det er mest fokus på å vere i aktivitet.
    Innan kroppsøving er rekneark veldig aktuelt å bruke, gjennom eigentreningsskjema, treningsdagbøker og ikkje minst treningsopplegg. Personleg har eg alltid laga mine treningsprogram i Excel. Så rekneark kan ein bruke i kroppsøving, men det er sjølvsagt ikkje i hovudfokus.

    SvarSlett
  2. Flott innlegg Michelle. Du har kreative løysingar på bruken av rekneark i dei fleste fag.
    Ein liten kommentar knytt til læreplanen. Å bruke digitale verkty er ei av dei fem grunnleggjande ferdigheitene, og skal vere ein del av undervisninga i alle fag.
    Da må ein prøve å tenkje seg bruken av digitale verkty/rekneark også i faga Kunst og handverk og Kroppsøving. Kan du kome på nokre forslag?

    SvarSlett
  3. Du tar for deg hvordan regneark kan brukes i de fleste fag. Det er bra! Jeg synes du peker på mange gode forslag til hvordan et regneark kan tas i bruk som et hjelpemiddel i ulike fag.
    Det er ikke alltid lett å vite hvordan regnearket kan brukes i fag, der det ikke er like naturlig å tenke på regneark som et hjelpemiddel. Det kan derfor være viktig å tenke over og diskutere dette med andre, slik at kompetansen: å bruke digitale verktøy,blir en del av alle fag. Men å bruke digitale verktøy, trenger jo ikke nødvendigvis å bety bruk av regneark. Likevel kan dette være et godt egnet program, siden det er bygd opp som et åpent program.

    SvarSlett
  4. Eg vil legge til noko til mitt innlegg om rekneark i Kroppsøving.
    I følge LK06 under "grunnleggjande ferdigheiter i faget" (Kroppsøving) står det følgjande: "Å kunne bruke digitale verktøy i kroppsøving er viktig når ein skal hente inn informasjon for å planleggje aktivitetar, dokumentere og rapportere." (LK06: 153)
    Vidare står det som kompetansemål etter 10.årstrinn: "Eleven skal kunne planleggje, gjennomføre og vurdere eigentrening over ein periode, og nytte digitale reiskapar i arbeidet" (LK06: 155)
    I begge desse sitata er rekneark sentralt, jamfør mine eigne erfaringar i tidlegare kommentar.

    Ville berre underbygge påstandane mine med kjelder.

    SvarSlett