torsdag 17. november 2011

Lyd

Å prøve meg på lyd og redigering har hittil vært det vanskeligeste med DKL. Men tror det kan ha med at jeg har veldig lite erfaring med temaet. Det var morsomt å prøve seg på Audiocity. Jeg lagde en tekst om solen og sang sangen "sol ute, sol inne" som bakgrunnsmusikk. Siden jeg ikke ville prøve meg på noe som hadde opphavsrett. Sangen hadde hverken komponist eller forfatter. Jeg spilte inn hele delen som et spor og klipte det opp til to. Dette var fordi jeg ikke hadde headset og når jeg skulle ta opp, så spilte de av det jeg hadde lest samtidig. Og det ble bare tull, så jeg tok opp alt i et spor, og klippet det opp slik at jeg fikk to spor.

Det vanskeligeste var å få vekk alt støy i bakgrunnen. Jeg prøvde å skru ned lyden og normaliseringsverktøyet, det hjalp litt men ikke mye. Det jeg strevde med i begynnelsen var at du måtte trykke på stoppknappen for å få ting til å funke. Pauseknappen var ikke god nok. Jeg klipte og limte masse i sporet, brukte tune inn knappen på begge sporene.

Etter å prøvd det ut skjønner jeg hvorfor mange lærere kan kvie seg på å bruke slike program.
Vist man stiller for høye krav til opptaket kan det det ta veldig lang tid. Tid du kunne brukt på andre ting. Men det var svært lærererikt og kunne godt å ha vært et alternativ til innlevering av skriftlig oppgave i min klasse. Det faget jeg ser for meg der lyd hadde vært best å brukt er i språkfag. Der kan man ta opp tale, uten å bry seg om kvalitet for å høre på uttale, fart, lydvolum osv.

+ Variasjon, spennende, kan gi spennende muntlige tekster, god til veiledning
-Tidsbruk

2 kommentarer:

  1. Jeg synes du har gjort deg opp gode erfaringer og refleksjoner rundt bruk av lyd og lydopptaking. Hva tror du skal til for at flere lærere tar i bruk lyd og lydopptak i undervisningen?
    Jeg erfarte også at det var tidkrevende å gjøre lydopptak, kanskje fordi det ikke var så lett å sette seg inn i programmet og alle funksjonene på egenhånd. Da blir det litt prøving og feiling.
    Du peker på flere gode sider ved bruk av lyd i skolen. Det som kan være fint med lyd er også bruk av språk, som er sentralt i læring. Eleven kan på den måten fortelle om emner og begreper i f.eks. matematikk, og på den måten få en større forståelse for det selv ved å sette ord på det.

    SvarSlett
  2. Du skrive meget godt om bruken av lyd. Eg kan skrive under på at dette er det som har vorte mest arbeid og prøving og feiling for min eigen del. Men som du skriv, dette kan vere fint å kunne bruke i skule, om ein har lært det på ein god måte og tør å ta det i bruk.

    SvarSlett