Vi har fått i oppgave å melde oss inn i tre nettsamfunn for så å diskutere ulemper og fordeler. Jeg meldte meg inn i et som alle skulle: del og bruk "d&b" som er et nettverk hvor man deler ideer å sånt om IKT i skolen
facebook: som jeg allerede er meldt inn i.
twitter som kan brukes til små kommentarer og bilde.
Mange skoler har funnet ut at nettsamfunn er ulemper på skolen. Jeg var vel en av de som gikk på videregående når dette skjedde. Fordi ungdom er kreative fann vi proxy sider, så maskerer sidene du er innpå, slik at du fortsatt kan være innpå. For min del så virker det ikke som en løsning å sperre sånne sider. De kan bli brukt til gode formål også. Vi hadde en forelesning i norsk der vi fikk se hva elevene kunne bruke sånne samfunn til. En av fordelene er jo delingsmulighetene. Man kan dele store mengder til mange personer samtidig og få tilbakemelding på det. Dermed blir tidsbruken mindre på vurdering og rettleiing.
Som de fleste lærere i dag, har de fått forbud mot å bli "venner" med elevene. Men en fordel og ulempe er at man blir lettere tilgjengelig som lærer. Terskelen for å spørre om hjelo blir mindre, men også terskelen for privatliv blir også mindre. Her gjelds det å finne den gyldne middelvei.
Twitter kan brukes for å finne meninger, og hva folk/band/kjendiser gjør på. Dette kan foreksempel brukes som tilbakemelding til lærer på skoleturer, timer, bøker osv. Ulempe kan være at elevene småsnakker mellom hverandre.
Facebook kan brukes til tilbakemeldinger, kommentarer, bilde, video, spill, småprogram osv. Det kan være ulemper som spilling, chatting blant elevene. Men du kan også bruke det positivt til innlevering av oppgaver, beskjeder, bilder og videoer hvor de kan få tilbakemeldinger kjapt av alle. Du kan lage gruppe for elevene, men også for foreldrene så de kan få se hva som skjer på skolen.
Alle disse fordelene og ulempene gjeld både facebook og youtube, men d&b er litt annerledes. Det er ment som et verktøy for lærere som treng ideer eller vil dele noe de har på hjerte om IKT i skolen. Dette kan komme til fordel for elevene, man slipper å feile så mange ganger og du kan plukke opp gode ideer å bruke. Man kan diskutere med andre som har interesse for IKT, ikke alle lærere har like stor interesse for å inkludere det i skolen.
Ingen kommentarer:
Legg inn en kommentar